martes, 8 de abril de 2014

Comportament innat o adquirit?

Benvinguda família!

A l’article d’avui podreu aprendre una miqueta més sobre els vostres fills i filles. Exactament, podreu descobrir què del comportament dels vostres infants és innat i què és adquirit.

Us proposo començar analitzant les següents definicions:
Comportament innat: és aquell que no requereix aprenentatge o experiència prèvia; amb el qual es neix i s’hereta genèticament, per tant, generalment afecta a tota la raça. Aquesta part del comportament no queda influïda per l’ambient en el qual es desenvolupa o les condiciones en les que habita l’infant.
Comportament adquirit: dit de tot aquell aprenentatge que adquireix un ésser humà o animal al llarg de tota la seva vida. L’ambient, l’educació i l’experiència són factors determinants per a aquest comportament i pot ser modificat o extingit a través d’un procés d’ensenyament-aprenentatge adequat. És un comportament individual, per tant, no afecta a tota la raça.

Entès això, podem dir que el comportament dels nostres nens i nenes és per una part innat i per l’altra après, ja que tots neixen amb diferents característiques comunes i per tant innates, com per exemple l’acte de respirar, el batec del cor o l’instint de protecció i supervivència que tenim tots els éssers humans; i d’altres que anem aprenent al llarg de tot el camí, com per exemple la parla.
És quelcom freqüent utilitzar frases com “em surt de dins”, “no puc fer res per canviar-ho”, “el meu fill ha heretat aquest caràcter”... Cal tenir en compte que la majoria d’actes que efectuem les persones, i per tant també els nens i nenes, són deguts al comportament adquirit que anem desenvolupant en funció de les experiències pròpies i no al comportament innat. Per tant, generalment, el comportament dels nens i nenes serà modificable mitjançant alguns programes d’aprenentatge com poden ser el condicionament clàssic o el condicionament operant. (Si en vols més informació pots accedir al següent enllaç que et durà a una pàgina web amb recomanacions sobre aquests programes: http://www.psicodiagnosis.cat/areaescolar/tecniquesmodificacioconductaalaula/procediments-operants-refor-castig--/)
Tot i això, és cert que tots naixem amb predisposicions o reflexos innats o no apresos que ens ajuden a sobreviure. Això no vol dir que siguin immodificables, doncs podrien canviar-se mitjançant mecanismes d’aprenentatge. Per exemple, els nadons quan neixen ploren només per satisfer necessitats bàsiques com menjar, a poc a poc van aprenent a “utilitzar” el plor per aconseguir coses i comencen a utilitzar-los per a moltes coses: tenen gana, volen que els agafis, tenen set, etc.
Per tant, com ja havia dit anteriorment, la majoria dels comportaments humans són apresos i són apresos en funció de la relació entre la persona i l’entorn, és a dir, en funció de les pròpies experiències. A més a més, és un procés constant i que no s’acaba mai.
En conclusió, podem dir que la “personalitat” de l’infant es construeix a partir de les experiències que va consolidant i que si no t’agrada que el teu fill/a faci això o allò, pots canviar-ho: tu tens la clau per fer-ho!

Fins aviat!


Beatriz Serra Arquero aaaa Tutora P-3 “Peixets”

No hay comentarios:

Publicar un comentario