Benvinguda família!
A l’article d’avui podreu aprendre una miqueta més sobre els vostres fills i filles. Exactament, podreu
descobrir què del comportament dels vostres infants és innat i què és adquirit.
Us proposo començar analitzant les següents
definicions:
Comportament
innat: és aquell que no
requereix aprenentatge o experiència prèvia; amb el qual es neix i s’hereta
genèticament, per tant, generalment afecta a tota la raça. Aquesta part del
comportament no queda influïda per l’ambient en el qual es desenvolupa o les
condiciones en les que habita l’infant.
Comportament
adquirit: dit de tot
aquell aprenentatge que adquireix un ésser humà o animal al llarg de tota la
seva vida. L’ambient, l’educació i l’experiència són factors determinants per a
aquest comportament i pot ser modificat o extingit a través d’un procés
d’ensenyament-aprenentatge adequat. És un comportament individual, per tant, no
afecta a tota la raça.
Entès això, podem dir que el comportament
dels nostres nens i nenes és per una part innat i per l’altra après, ja que
tots neixen amb diferents característiques comunes i per tant innates, com per
exemple l’acte de respirar, el batec del cor o l’instint de protecció i
supervivència que tenim tots els éssers humans; i d’altres que anem aprenent al
llarg de tot el camí, com per exemple la parla.
És quelcom freqüent utilitzar frases com “em
surt de dins”, “no puc fer res per canviar-ho”, “el meu fill ha heretat aquest
caràcter”... Cal tenir en compte que la majoria d’actes que efectuem les
persones, i per tant també els nens i nenes, són deguts al comportament
adquirit que anem desenvolupant en funció de les experiències pròpies i no al
comportament innat. Per tant, generalment, el comportament dels nens i nenes
serà modificable mitjançant alguns programes d’aprenentatge com poden ser el
condicionament clàssic o el condicionament operant. (Si en vols més informació pots accedir al
següent enllaç que et durà a una pàgina web amb recomanacions sobre aquests
programes:
http://www.psicodiagnosis.cat/areaescolar/tecniquesmodificacioconductaalaula/procediments-operants-refor-castig--/)
Tot i això, és cert que tots naixem amb
predisposicions o reflexos innats o no apresos que ens ajuden a sobreviure.
Això no vol dir que siguin immodificables, doncs podrien canviar-se mitjançant
mecanismes d’aprenentatge. Per exemple, els nadons quan neixen ploren només per
satisfer necessitats bàsiques com menjar, a poc a poc van aprenent a
“utilitzar” el plor per aconseguir coses i comencen a utilitzar-los per a
moltes coses: tenen gana, volen que els agafis, tenen set, etc.
Per tant, com ja havia dit anteriorment, la
majoria dels comportaments humans són apresos i són apresos en funció de la
relació entre la persona i l’entorn, és a dir, en funció de les pròpies
experiències. A més a més, és un procés constant i que no s’acaba mai.
En conclusió, podem dir que la “personalitat”
de l’infant es construeix a partir de les experiències que va consolidant i que
si no t’agrada que el teu fill/a faci això o allò, pots canviar-ho: tu tens la
clau per fer-ho!
Fins aviat!
Beatriz Serra
Arquero aaaa Tutora P-3 “Peixets”
No hay comentarios:
Publicar un comentario