Benvinguts
un cop més al nostre espai família!
Avui
us expliquem com treballem a l’escola a partir d’una concepció constructivista.
El
constructivisme és una corrent pedagògica basada en la teoria del coneixement
constructivista, que postula la necessitat de facilitar-li a l’alumne eines que
li permetin crear els seus propis procediments per a resoldre una situació
problemàtica, el que implica que les seves idees es vagin modificant i segueixi
aprenent.
A
l’escola posem en pràctica un paradigma en què el procés
d’ensenyament-aprenentatge es percep i es du a terme de forma dinàmica,
participativa i interactiva, de forma que el coneixement resulta una
construcció creada per l’infant.
Creiem
que no hi ha una única manera de fer les coses i és per això que abastim a
l’infant de múltiples opcions que poden utilitzar a plaer, segons com a ells
els siguin més fàcils d’aplicar.
És
possible, que molts de vostès, arribat aquest punt de l’article es preguntin
quin sentit té l’educació si totes les concepcions són vàlides, per què educar
els infants si ells ja construeixen esquemes alternatius tan clars per a ells
com els elaborats culturalment, per a què tenim doncs ciència i saber
universal...
I
doncs, no és que els infants creen els coneixements partint des de zero, sinó
que els docents els apropem a conceptes, experiències i idees ja estructurades.
A partir d’aquestes aproximacions i tenint en compte que cal arribar al mateix
resultat, ells experimenten i poden escollir quin procediment els resulta més
fàcil, clar i/o operatiu.
Vull
posar-vos un exemple pràctic per tal que ho pugueu entendre millor. És un
exemple matemàtic senzill, però és aplicable a moltes àrees.
Donem la següent operació matemàtica que cal
resoldre:
10+8+4=?
L’infant
pot sumar els components de l’operació directament fent 10+8=18 i 18+4=22,
igual de correcte seria sumar 10+10=20, 20+4=24 i 24-2=22 (tenint en compte que
és més fàcil sumar desenes completes i que el raonament fet és restar els 2 que
van de 8 a 10 al final), també podria desglossar l’operació d’aquesta manera:
8+4=12 i 12+10=22 (ja que els nombres petits són fàcils de sumar i les desenes
també)... Tots els procediments serien correctes sempre i quan el resultat
final sigui 22.
A
l’escola, hem escollit aquesta metodologia d’ensenyament perquè creiem que és
molt efectiva, a més de molt rica a nivell d’adquisició d’experiències per part
de l’infant.
Hola som el grup del bloc “El desenvolupament infantil FPDL” (http://eldesenvolupamentdelinfantfpd.blogspot.com.es/) vosaltres penseu que el constructivisme és una de les metodologies més potents? Per què?
ResponderEliminarHola,
ResponderEliminarNosaltres creiem que és una de les metodologies més potents perquè els infants construeixen el seu propi aprenentatge, no obstant el paper del docent també és important, ja que els hi ha de facilitar unes pautes en el seu aprenentatge.
Salutacions,