martes, 22 de abril de 2014

En qui recau la responsabilitat d'educar els nens?



Benvolguts pares i mares!


Algun cop us heu fet aquesta pregunta: en qui recau la responsabilitat d’educar als nens?


La responsabilitat d’educar als nens recau sobre els pares encara que cada vegada  més les famílies tenen menys temps per a ocupar-se dels seus fills, ja que la mare quatre mesos després del naixement del nen torna al treball. Els avis juguen un paper important a l’hora de cuidar als nets, ja que moltes mares cedeixen aquesta responsabilitat als avis durant l’horari laboral.


També hem de tenir en compte en la societat que vivim que no para d’ensenyar-nos coses constantment, la televisió també juga el seu paper important dintre l’educació de nens i nenes, ja que aquest disposen de temps després de l’horari escolar on la programació de la televisió és vergonyosa.


Ara parlaré del psicopedagog dibuixant i pensador Italià Francesco Tonucci (Fano 1941) també conegut pel pseudònim de “Frato”, fa una crítica a l’escola actual i té diferents idees per a modificar-la.


Per a Tonucci els nens han de participar en la gestió i en les decisions de l’escola per a sentir-se lliures i aconseguir una escola democràtica. Dóna molta importància a la lectura en veu alta i creu que els nens han de tenir a les tardes més temps lliure i pocs deures, ja que, en horari escolar estan suficient temps a les aules, s’ha de deixar que els nens expliquen les seves experiències i escoltar-los per oferir el millor camí per al seu progrés.

Per a ell, els nens no són recipients buits de coneixements, tenen les seves pròpies vivències i formes de pensament i s’han d’escoltar i crear entre tots els coneixements. Afirma que si ens centrem menys en el que se sap fer, i més en el que som capaços d'arribar a fer, tindrem nens més motivats i menys frustrats que ajudaran a crear persones més segures de si mateixes. 

També pensar que el mestre és qui ha de seguir a la classe per a poder avaluar els progressos dels nens i seria millor canviar les aules per tallers on els alumnes estarien sempre envoltats d’allò que estan estudiant en aquest moment com potser un laboratori, un taller de música amb instruments per a practicar o escoltar… El pedagog Francesco Tonucci creu en una escola capaç de promoure totes aquestes idees de treball en grup i incloure la família i la cultura dintre d’aquesta per a formar persones capaces de respectar-se,lliures i tenir les seves pròpies opinions i crear el coneixement entre docents i alumnes i així aconseguir millorar l’avui i crear un futur millor.  


Espero que us hagi agradat.       
Fins aviat!
                                                                                                           Cristina Berenguer Rojano
                                                                                                           Tutora de P-4 " Les Papallones"

2 comentarios:

  1. Hola, som el grup del blog "Els xiquets i el seu desenvolupament" (http://elsxiquetsielseudesenvolupament.blogspot.com.es/).

    Ens hem llegit aquest article i ens ha agradat molt, però també ens agradaria saber si vosaltres personalment compartiu les idees que exposa Francesco Tonnucci en el seu article. Si vosaltres tinguessiu l'oportunitat de triar, aplicarieu el que ell diu?

    ResponderEliminar
  2. Hola!!
    Si compartim les idees de Francesco Tonnucci, ja que pensem que els nens i nenes han de tenir un paper actiu dins a l'escola i participar activament en tot el possible.
    Salutacions cordials,

    ResponderEliminar