Benvolguts
pares i mares!
Algun cop us heu fet aquesta pregunta: en qui recau la responsabilitat
d’educar als nens?
La responsabilitat d’educar als nens recau sobre els pares encara que
cada vegada més les famílies tenen menys
temps per a ocupar-se dels seus fills, ja que la mare quatre mesos després del
naixement del nen torna al treball. Els avis juguen un paper important a l’hora
de cuidar als nets, ja que moltes mares cedeixen aquesta responsabilitat als
avis durant l’horari laboral.
També hem de tenir en compte en la societat que vivim que no para d’ensenyar-nos
coses constantment, la televisió també juga el seu paper important dintre
l’educació de nens i nenes, ja que aquest disposen de temps després de l’horari
escolar on la programació de la televisió és vergonyosa.
Ara
parlaré del psicopedagog dibuixant i pensador Italià Francesco Tonucci (Fano
1941) també conegut pel pseudònim de “Frato”, fa una crítica a l’escola actual
i té diferents idees per a modificar-la.
Per
a Tonucci els nens han de participar en la gestió i en les decisions de
l’escola per a sentir-se lliures i aconseguir una escola democràtica. Dóna
molta importància a la lectura en veu alta i creu que els nens han de tenir a
les tardes més temps lliure i pocs deures, ja que, en horari escolar estan
suficient temps a les aules, s’ha de deixar que els nens expliquen les seves
experiències i escoltar-los per oferir el millor camí per al seu progrés.
Per
a ell, els nens no són recipients buits de coneixements, tenen les seves
pròpies vivències i formes de pensament i s’han d’escoltar i crear entre tots
els coneixements. Afirma que si ens centrem menys en el que se sap fer, i més
en el que som capaços d'arribar a fer, tindrem nens més motivats i menys
frustrats que ajudaran a crear persones més segures de si mateixes.
També
pensar que el mestre és qui ha de seguir a la classe per a poder avaluar els
progressos dels nens i seria millor canviar les aules per tallers on els
alumnes estarien sempre envoltats d’allò que estan estudiant en aquest moment
com potser un laboratori, un taller de música amb instruments per a practicar o
escoltar… El pedagog Francesco Tonucci creu en una escola capaç de promoure
totes aquestes idees de treball en grup i incloure la família i la cultura
dintre d’aquesta per a formar persones capaces de respectar-se,lliures i tenir
les seves pròpies opinions i crear el coneixement entre docents i alumnes i
així aconseguir millorar l’avui i crear un futur millor.
Espero
que us hagi agradat.
Fins
aviat!
Cristina Berenguer RojanoTutora de P-4 " Les Papallones"
Hola, som el grup del blog "Els xiquets i el seu desenvolupament" (http://elsxiquetsielseudesenvolupament.blogspot.com.es/).
ResponderEliminarEns hem llegit aquest article i ens ha agradat molt, però també ens agradaria saber si vosaltres personalment compartiu les idees que exposa Francesco Tonnucci en el seu article. Si vosaltres tinguessiu l'oportunitat de triar, aplicarieu el que ell diu?
Hola!!
ResponderEliminarSi compartim les idees de Francesco Tonnucci, ja que pensem que els nens i nenes han de tenir un paper actiu dins a l'escola i participar activament en tot el possible.
Salutacions cordials,